در کتاب مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان که مرجع ‌طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمان‌ها در کشور می‌باشد، لزوم استفاده از کلید RCD با حساسیت ۳۰ میلی آمپر را در موارد زیر ضروری دانسته است:

  1. در زون ۱ حمام برای تجهیزات نصب ثابت و روشنایی
  2. در زون ۲ استخر برای لوازم و تجهیزات برقی نصب شده
  3. در استخرهایی که فاقد زون ۲ باشند و از منابع SELV برای مدارهای روشنایی استفاده نمی‌کنند
  4. در سونای خشک برای تاسیسات برق ۲۳۰ ولت AC
  5. در سونای بخار برای روشنایی آن چنانچه با ولتاژ ۲۳۰ ولت AC تغذیه گردد.

چنانچه ملاحظه می‌شود تمامی موارد بالا مربوط به محیط‌های مخصوص می‌باشد و در مبحث ۱۳ الزامی به استفاده از RCD در محیط‌های عادی نیست. اما بندی که تقریبا تمامی مهندسین از آن غافل می‌شوند و مسئولیت مهندسین را بسیار بالا می‌برد، اولین بند مبحث می‌باشد (۱۳-۱-۱) که می‌گوید:

"مراجع این مبحث مبتنی بر مقررات و استانداردهای معتبر می‌باشد. چنانچه در مدت اعتبار این مبحث، ویرایش‌های جدیدی از مقررات و یا استانداردها به تصویب برسد، جانشین مقررات، استانداردها و معیارهای مشابه در این مبحث خواهد شد."

این بند مبحث ۱۳ مسئولیت مهندسین برق را بسیار بالا می‌برد، یعنی علاوه بر اشراف بر مقررات داخلی باید مقررات بین المللی که مبحث از آن اقتباس نموده (مراجع مبحث) را نیز رصد نمایند.


نسخه سال 2017 استاندارد IEC 60364 که بعد از مبحث 13 ابلاغ شده است

استاندارد IEC 60364 که یکی از منابع اصلی مبحث ۱۳ می‌باشد همواره بروز می‌شود و چند سال یکبار تغییراتی هر چند اندک در مقررات بین المللی اعمال می‌گردد. در استاندارد IEC 60364-4-41 ویرایش ۲۰۱۷ که بعد از مبحث ۱۳ انتشار یافته صراحتا اعلام می دارد که کلید RCD با حساسیت ۳۰ میلی آمپر برای کلیه مدارهای پریز تا ۳۲ آمپر اجبـــاریست.
لازم است کلیه مهندسین برق این نکته را در طراحی‌ها و نظارت‌های خود فراموش نکرده و آن را رعایت کنند تا تبعات حقوقی را برای آنها در پی نداشته باشد.